Inden for digital markedsføring går udviklingen stærkt. Lige nu har den særligt én retning: Markedsføringen bliver automatiseret og den bliver personlig.

I denne artikel kigger vi på, hvad det betyder for dig som forbruger.

Forestil dig du er interesseret i rejser til Italien. Du går derfor ind på et rejsebureaus hjemmeside for at tjekke, hvad en rejse til de solrige kyster vil stå dig i. I samme øjeblik som du forlader siden, får du en e-mail med tilbud på rejser til Italien – og når du næste gang logger på Facebook, ser du her annoncer for Toscana og Firenze.

Den mail og de Facebook annoncer ser du fordi, du lige har udtrykt interesse i at rejse til Italien. Den information om dig lagres og benyttes af automatiske systemer, der forsøger at forudse, hvad du gerne vil se mere om og konvertere dig. Det samme vil sandsynligvis kunne lade sig gøre på LinkedIn i fremtiden.

Med et af tidens buzzwords: Marketing automation.

Fordi at virksomheden har meget data på dig, har virksomhed mulighed for at lave annoncer skræddersyet til dig – helt automatisk. Det giver en mere relevant annonceoplevelse for dig og øger sandsynligheden for, at du kommer til at reagere på den – og det er en god forretning for firmaet, der står bag annoncen.

På sin vis meget simpelt og effektivt.

Opt out

Hvis du synes det er for meget af det gode – at virksomheder samler information på dig og benytter denne dig automatiseret markedsføring – har du mulighed for at lave et ”opt out” til tracking-cookies og personaliseret markedsføring.

Du kan i Facebook gøre det under dine privatlivsindstillinger.

Det samme kan du gøre på din Google-konto.

Hvis du vil være helt sikker, skal du installere en Ad-Blocker eller en app som Ghostly, der forhindrer virksomheder i at placere tracking-pixels på din computer.

Overvej dog om det er den bedste løsning for dig – du får stadig reklamer efterfølgende, men du vil sandsynligvis opleve, de bliver mindre relevante end de var før. For nu har annoncørerne på godt og ondt mindre information om dig at målrette deres annoncer ud fra.

Data er penge værd

Når du hører rygter om, at Facebook snart kommer til at tage betaling for at lade dig bruge det sociale netværk, behøver du ikke at være bange.

Facebook har noget, der er meget mere værd end dine penge – nemlig din data. De data kan sælges igen og igen til annoncører, der kan bruge dem til at målrette relevante annoncer.

Husk det når du browser internettet – dine data er penge værd og der er mange virksomheder, der er villige til at betale for dem.