Sådan får du en god nattesøvn

0
89

At sove godt er ikke bare dejligt – det er også én af de bedste ting, man kan gøre for sin egen sundhed. Når man sover, giver man sin krop den ro og hvile, som den har brug for. Man lader batterierne op, så at sige, så man er klar til den kommende dag og dens gøremål. Uden ordentlig søvn er det svært at fungere optimalt. Hukommelsen kan eksempelvis blive svækket, og det kan ens koncentrationsevne også blive. Så læs med herunder og få gode tips til, hvordan du opnår en god nattesøvn.

Der er mange ting, man kan gøre for at få en god nattesøvn. Uanset hvad så er det vigtigt, at man implementerer nogle af de ting, der virker. Uden ordentlig søvn stiller man nemlig sig selv og sin sundhed i fare, hvis mønstret fortsætter nat efter nat.

Først og fremmest er det god idé at investere i en ordenlig seng for at få en ordentlig søvn.

Søvn i høj kvalitet

Ikke nok med at det er vigtigt, at man får tilstrækkeligt med søvn, så er det også vigtigt, at man kommer i den dybe søvn for, at man kan vågne frisk og veludhvilet op. Det er svært at være frisk efter en urolig nat på en dårlig madras. Så hvis man er villig til at investere i en madras af høj kvalitet, kan man også få en god nattesøvn i høj kvalitet.

Før man kan vælge en god madras, kræver det at man ved lidt om de forskellige typer af madrasser og dem, der potentielt vil passe bedst til dig. Du kan fx følge linket her til Sengeguruen.dk for at starte din rejse mod en bedre nattesøvn.

Der findes et hav af forskellige madrasser i varierende materialer og prisklasser – og hvad der er den rette løsning kan variere meget fra person til person.

Skær ned på koffein

Udover at tænke over de ting man kan tilføje til sit liv for at få en bedre nattesøvn, så er det også værd at overveje, hvilke ting man kan skære fra for at vågne mere veludhvilet op.

Koffein er én af de store syndere, når det kommer til søvn. For mens det kan bruges som et middel til at føle sig mere frisk og energisk, når arbejdet kalder, så kan den opkvikkende effekt påvirke din søvn negativt.

Derfor er det en god idé at skære ned på koffein og eventuelt andre midler, der har en opkvikkende effekt – som for eksempel sukker. Mens man naturligvis skal have lov til at nyde sin daglige kaffe, så er det bedst at stoppe med koffeinindtaget nogle timer før sengetid, så kroppen kan få lov til at falde til ro.

Det er forskelligt fra person til person, hvordan koffein påvirker dem, så man kan bedst selv vide hvornår på dagen, man bør stoppe med at drikke kaffe og te.

Yoga, bøn og meditation

Nogle gange kan man have svært ved at slukke for tankerne på samme måde, som man kan stoppe med at drikke kaffe. Så det er god idé at overveje, hvilke ting man kan indføre i sin dagligdag – om aftenen eller i løbet af dagen – for at føle sig mere rolig.

Nogle løber en tur og andre motionsbokser eller går til yoga. Uanset hvad man er til, så kan motion være godt til at få dig til at føle dig naturlig træt om aftenen og klar til at gå i seng.

På samme måde kan bøn eller meditation være med til at give ro i en travl hverdag. Der er således mange, der finder nytte i at sætte sig ned og bede eller meditere og lade tankerne finde ro.

Mindre skærmtid

Der er undersøgelser, der viser, at det blå lys der kommer fra telefoner, computerskærm, fjernsyn m.v. har en negativ effekt på vores søvnrytme. Så hvis man gør alle de andre ting rigtigt for at sove bedre men alligevel føler sig træt hver morgen, kan det være fordi, man ikke får slukket for elektronikken i god nok tid, før man hopper i seng.

I stedet for at ligge og se en film inden sengetid, kan du for eksempel geare ned med en god bog, der lige så stille får dine øjne til at lukke i.