Skal du have succes i søgeresultaterne, skal du arbejde med søgemaskineoptimering. I denne korte artikel, får du indsigt i de forskellige arbejdsområder, man fokuserer på i arbejdet i og omkring søgemaskiner.

Teknisk optimering – Websitets fundament

Den tekniske del af arbejdet med søgemaskineoptimering, består i at optimere den tekniske platform. De fleste CMS og også hjemmebyggede systemer, kommer med en lang række børnesygdomme, der skal udryddes, før end at websitet, kan performe optimalt.

Der kan eksempelvis være udfordringer med duplikeret indhold, som er når samme indhold, går igen på mange forskellige URLs, dette er et stort problem for Google at håndtere og det kan og vil påvirke ens placeringer i søgemaskinerne.

 

Indholdsoptimering – Det der kommunikeres

Bruger du de samme ord og sætninger, som dine kunder bruger, når de søger efter dig, dine services eller dine produkter? Hvis ikke, er chancen tæt på nul, for at blive det resultat, der dukker frem, på en sådan søgning i søgemaskinerne.

Det er vigtigt, du gør brug af de samme søgeord og sætninger, for at der forefindes et match og netop dit website dukker frem. Hele dit website og dets indhold, bør være delt op i siloer, der prøver at matche konkrete forespørgsler. I bund og grund, bør ethvert website, starte med at udarbejde sig en søgeordsanalyse, hvor alle søgeord og søgefraser, kortlægges – inden websitet i det hele taget lanceres. Du kan læse mere om søgeordsanalyser, her.

 

Et eksempel på en godt optimeret landingsside

Et godt eksempel på dette, kunne være denne landingsside for hvidvin fra Bourgogne. Websitet er bygget op i mindre siloer, for det første er websitet delt op i vintype, herefter kommer opdeling af lande og slutteligt områder. Inden for vin, søger mange på specifikke områder. Denne landingsside er dermed optimeret både tekstmæssigt, men også indholdsmæssigt og i sidetitlen til en søgning på ”Hvidvin fra Bourgogne”. Hvis du tjekker denne søgning i Google, vil du også se, at websitet har en prominent position, på netop dette. 

Ekstern optimering (Links og omtaler)

Den eksterne del, består af arbejdet med at skaffe indgående links til dit website, et link fremgår i Googles øjne, som en anbefaling, nu flere anbefalinger og nu mere stærke anbefalinger og nu mere relevante anbefalinger, nu stærkere står dit website.

Det kan i princippet sammenlignes med almindelige Word-of-mouth, Google er afhængige af at finde links, for at tildele popularitet til et website. Det handler altså om at få folk til at snakke om dit website, dette vil tiltrække indgående links og hvis du ikke selv kan tiltrække dem, kan du hjælpe det på vejen, ved selv at skaffe links.

Hvis du syntes dette lød interessant, kan du læse meget mere om søgemaskineoptimering, på denne side.