Uanset om du arbejder for en stor eller en lille virksomhed, er det vigtigt at image og positionering sidder i skabet, så virksomheden opnår synlighed og troværdighed på det rette marked. Der er uendeligt mange muligheder for at profilere sin virksomhed på de sociale medier, men det kan være svært at gennemskue, hvordan man gør dette bedst muligt. Her er syv råd, som måske kan hjælpe dig til at gennemskue de sociale mediers utal af muligheder og hvordan man udnytter disse på bedste vis.

 

#1 Hav styr på målgruppen

Første skridt på vejen er at definere din målgruppe. Når du ved hvem, du gerne vil henvende dig til, så skal du finde ud af, hvor det skal foregå. En god tommelfingerregel er at fokusere på de kanaler, hvor du ved, at målgruppen er tilstede, når de leder efter netop den type af indhold, som din virksomhed tilbyder.

 

#2 Skab troværdighed og popularitet på den rette platform

Målgruppen skal være dit fokus, når du skal vælge hvilken platform du skal fokusere på. Hvis du vælger den rette platform, vil målgruppen formodentligt også opfatte virksomheden på den tilsigtede måde. Er der for eksempel tale om et spisested eller en skønhedsklinik, vil et socialt medie som Instagram være et oplagt medie at benytte. På Instagram er det nemlig muligt at præsentere de nyeste produkter visuelt, hvilket også kan understøttes med tekst.

 

#3 Sociale medier hjælper dig med at opbygge og styrke dit brand

Det er utrolig nemt at sprede opmærksomhed omkring jeres brand på de sociale medier. Hver gang et opslag bliver liket eller delt, spreder det sig til nye potentielle følgere og dermed potentielt nye kunder. De sociale medier er derfor et effektivt værktøj, hvis I vel og mærke er i stand til at bruge dem rigtigt.

 

#4 Få løbende feedback på virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier

Kundernes behov udvikler sig konstant, hvorfor virksomheden bliver nødt til at følge med denne udvikling. Det er derfor en god idé at få feedback fra dine kunder og altid være modtagelig overfor råd fra de ansatte, som har direkte kontakt med kunden. På denne måde er du hele tiden klar over, hvad der rører sig. Du behøver ikke opfinde den dybe tallerken, men hvis du kontinuerligt fortæller om nye produkter eller nye tiltag, tilbud, konkurrencer, give-aways med videre, så er der langt større chance for at kunderne finder netop din virksomhed interessant.

 

#5 Kommuniker med kunderne

Konsekvensen ved, at din virksomhed gør brug af de sociale medier er, at brugerne har mulighed for at indgå i dialog omkring produkter, service med videre. Hvis din virksomhed har en side på Facebook, er det for eksempel vigtigt, at du besvarer alle anmeldelser – også de negative. Forsøg så vidt muligt at sætte dig i kundens situation og besvar konstruktivt. På den måde undgår du bedst muligt at skade din virksomheds image på sigt. En synlig og stærk kundeservice og problemløsning viser, at I tager jeres kunder seriøst og går op i en høj kundetilfredshed.

 

#6 Led kunden til det rette sted

Gør brug af links. Med links kan du lede kunderne fra de sociale medier til handling i form af køb, tilmelding, etc. På den måde kan du aktivt bruge de sociale medier til at øge trafikken til din hjemmeside.

 

#7 Eksperimentér

Ofte er der mange, der tilbyder det samme som din virksomhed, hvorfor det er vigtigt at skille sig ud. Derfor kan det være hensigtsmæssigt, hvis du møder din målgruppe på en anderledes og modig måde. Orientér dig på de sociale medier og hold øje med hvordan konkurrenterne henvender sig til målgruppen. Helt grundlæggende handler det om at være proaktiv, så målgruppen netop vælger dit spisested eller dine produkter fremfor andres.

 

#8 Kunderne elsker gratis produkter og services

Gratis produkter og services er altid en sikker vinder. Gennemfør jævnligt konkurrencer, hvor kunden for eksempel skal tagge de venner, som vedkommende vil dele præmien med eller dele et opslag for at komme i betragtning som vinder af en konkurrence. Sådanne tiltag øger virksomhedens goodwill og muligheden for positiv mund-til-mund feedback, der er uvurderlig for virksomhedens image.