Går du med en god idé til en ny mobil-app? Så læs med her hvor vi giver nogle gode råd til spørgsmål, du skal stille dig selv, før du går i gang med at udvikle den.

Hvis du har en forretning eller en god idé til en, er det en rigtig god idé at udvikle en mobil-app. Undersøgelser viser nemlig, at kunderne foretrækker apps frem for mobil-hjemmesider på grund af hastighed, brugervenlighed, ekstra funktioner og særlige tilbud. I dag tilbyder stort set alle etablerede virksomheder apps i større eller mindre udstrækning. Hos nogen har man indtryk af, at de bare har en, fordi det ”skal” man have, mens andre apps virkelig har en vigtig funktion og skaber salg og trafik for virksomheden. Formålet med app’en er også meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Hos nogle er den et supplement eller et værktøj, som skaber værdi for kunderne sammen med de øvrige produkter. Det kan for eksempel være apps til produktionsplanlægning eller udførelse af arbejde såsom håndværkerarbejde. Andre har en primær-funktion for tøjproducenter såsom Zara eller H&M, fordi det er nemmere for kunderne at bestille og betale direkte i en app. Herudover kan der også lægges ekstra funktioner som loyalitetspoint og særtilbud til klubmedlemmer ind i app’en. Hos virksomheder såsom Mariacasino app, der tilbyder online casino-spil, fungerer app’en som et værktøj, der gør det nemt, hurtigt og sikkert at gamble. En SSL-krypteret forbindelse opfylder sikkerhedskravene for overførsler af penge, og det er nemt at ind- og udbetale, fordi man i app’en kan tilknytte faste betalingsløsninger.

Hvad skal man tænke over, før man udvikler en mobilapp?                            

Som det nok fremgår ovenfor, er der altså nogle vigtige overvejelser i forhold til formålet med app’en, man skal gøre sig, før man går i gang med selve udviklingen af app’en. Du skal sørge for ikke at slutte dig til gruppen af ”vi har en app, fordi det skal man have”. Tænk over hvorvidt dine kunder har et behov for en app, hvad disse behov er, og hvordan du så laver app’en, så det skaber værdi for kunderne og ikke blot bliver en ligegyldig og besværlig kopi af hjemmesiden. I nogle tilfælde kan det måske bedre betale sig at skabe en mobilvenlig/responsiv hjemmeside. App’en handler meget om at løse en bestemt opgave og/eller et problem: Er det fedt for brugerne, at de har adgang til app’en overalt? Som når de for eksempel helst vil ligge på sofaen og spille eller købe tøj. Er det en database, hvor de kan søge på deres næste ferie? Eller nemt få adgang til deres kontooversigt i banken? Find ud af hvad brugernes behov for en app er, og så kan du lynhurtigt designe form og indhold. Hvis du stadig mener, at der er et behov for en app, skal du naturligvis sørge for, at den kan bruges på de to største platforme iOS (Apple) og Android. Så burde du være ”good to go”, som man siger uden for meget spildtid og forgæves arbejde uden kunder i butikken.