Mange virksomhedsejere, uanset om de arbejder med B2B eller B2C salg, bruger de digitale platforme til at generere salg. Det drejer sig om sociale medier, søgemaskiner, digital annoncering, e-mail marketing osv. Der er selvsagt mange fordele med denne marketing strategi, men kan man ende i en situation, hvor man ser sig blind på det? Digital marketing er et felt, som har flyttet sig enormt indenfor de sidste par år. I takt med at teknologien udvikler sig, udvikler vores måde at anvende teknologien på sig selvsagt også. Det giver flere muligheder for de digitale marketingsfolk, men der er en risiko. Risikoen er nemlig, at man sværger troskab til digital markedsføring og helt glemmer at holde øjnene åbne for andre muligheder. Til spørgsmålet: ”Hvad er bedst? Online eller digital markedsføring?”, er der et simpelt svar. Ingen af delene. Det handler nemlig om kombinationen.

Kombinationen mellem salg og marketing kan du læse mere om her.

Selvfølgelig kommer det an på den specifikke sag. Du kan helt sikkert finde mange eksempler, hvor der ikke er tvivl om det ene eller det andet. Pointen er bare, at online og offline ikke behøver at være hinandens modpoler, men sagtens kan komplimentere hinanden. Det ene udelukker ikke det andet. Herunder kan du se tre eksempler på offline salg og marketing, som måske kan være noget for din forretning.

Avisannoncer

En gammel klassiker er avisannoncer. Mange mener, at print mediet er dødt, og at det kun er ældre mennesker, der læser aviser. Dette er en lidt for simpel påstand. Der er mange, som læser aviser og elsker at dykke ned i dem. Har du et produkt, marked eller budskab, som kræver en nysgerrig læser, så kan avisannoncer sagtens være noget for dig.

Sælgere

Selvom det kan virke uoverskueligt at rekruttere og ansætte en masse sælgere, så kan det være guld værd. Med fysiske sælgere kan du nå ud til kunderne på en direkte og målrettet måde. Dine muligheder for selv at påvirke kunderne kan være rigtig gode over telefonen eller face-to-face. Det er dog vigtigt, at du gør det hensigtsmæssigt, således at du ikke bliver en pestilens for dine kunder, som mange sælgere ofte kan være.

Biografer

At bruge biografen som en markedsføringskanal kan også give rigtig god mening, hvis du sælger det rigtige produkt. Er dit produkt visuelt stærkt og søger at skabe en følelse hos målgruppen, får du meget ud af biografen. Her er folk ofte mere eller mindre ”tvunget” til at se reklamen, såfremt de kommer til tiden. Derudover er lyden og billedet af enorm høj kvalitet, hvilket giver din reklame rigtig fornuftige betingelser. Problemet kan være, at du ikke kommer så bredt ud, da der kun er en begrænset mængde mennesker tilstede i en biograf, og en biografreklame kan derfor være dyr per eksponering.

At kombinere online og offline markedsføring er en tilgang, som vil virke for langt størstedelen af virksomheder. Det handler ikke bare om at gøre det ene eller det andet, men i stedet undersøge sit marked og sin målgruppe. Hvilke kanaler benytter de, og på hvilke platforme får mine produkter bedste muligheder for at attraktiv ud.