Elsker du at bruge flere timer foran skærmen på et game med vennerne eller dykke ned i et spændende spil? Det forstår vi egentlig godt. Det er også fedt, når man rigtig kan fordybe sig i et spil, hvor tiden bare flyver afsted. Du skal dog huske på, at din krop hurtigt kan bære præg af, at du siddet for længe i gamer-stolen med øjnene klistret til skærmen. I dette indlæg fortæller vi, hvorfor du skal huske at holde pauser fra skærmen, og hvordan du kan gøre det. 

Ømheden vil med tiden snige sig ind på dig

Når du sidder mange timer og gamer, vil du typisk sidde i den samme position i flere timer. Det virker måske meget naturligt for dig, når du sidder der. I længden kan det dog begynde at minde om en meget unaturlig stilling. Kroppen har nemlig ikke særlig godt af at sidde i den samme stilling hele tiden. Du kan helt sikkert nikke genkendende til den lidt ømme følelse, du har i kroppen, når du endelig får rejst dig fra stolen.

Det er denne følelse, der kan udvikle sig. Hvis du fortsætter med at sidde foran skærmen time efter time, vil du opleve, at ømheden i den krop vil eskalere lige så stille. Dette gælder især, hvis du ikke sidder på en ordentlig kontorstol, der giver dig den rette støtte i kroppen. Sidder du forkert, kan du nemlig ende med ondt i ryggen og nakken. Det kan være yderst ubehageligt, hvis det udvikler sig til noget mere permanent. Dette er et godt eksempel på, at du skal huske at holde en pause fra skærmen en gang imellem.

Du skal også være aktiv i din virkelige verden

Kan du efterhånden mærke, at du begynder at døje lidt med ømhed i kroppen efter en hel dag foran skærmen, kan det være en god idé at tænke i nye baner. Du er nødt til at få inkorporeret nogle rutiner, der gør, at du kommer lidt op fra stolen.

Der er mange måder, du kan gribe det an på. Der findes en masse forskellig inspiration til at dyrke motion. Du skal blot finde noget, der interesserer dig. Om du er til løb, cykling, styrketræning eller noget helt andet, er egentlig ligegyldigt. Det vigtigste er, at du får brugt din krop til noget aktivt. Det kan også være en gåtur rundt om huset/lejligheden eller lign., hvor du også får lidt frisk luft.

Lav regler for dig selv

For at du egentlig husker at holde din krop i gang, kan du lave nogle regler for dig selv. Det kan fx være i forhold til, hvor mange timer du må spille ad gangen. Et eksempel kan være, at du maks. må spille to timer ad gangen. Når du har spillet to timer, skal du lave noget aktivt med din krop i minimum 20 min., før du må sætte dig tilbage foran skærmen igen. Du bestemmer selv reglerne. Det kan dog være en god idé at gøre meget ud af at håndhæve dine egne regler.