I mange år har inkassobranchen haft et blakket ry, fordi metoderne har været hårde og kyniske. Danske Collectia har dog i den grad lavet en revolution på området, og arbejder i dag med IT og Business Intelligence for at sikre den nemmeste, smarteste og mest trygge oplevelse for alle parter i de forskellige sager.

Inkassofirmaer har været kendt for hårde metoder og dårlig behandling af debitorer i mange år, og derfor har de bedste inkassovirksomheder i dag også stort fokus på, hvordan processen foregår, så man sikrer den bedst mulige oplevelse for de involverede parter. Det handler først og fremmest om, at det skal være fair for både kreditorer og debitorer.

Den store digitalisering kommer også til udtryk i denne branche, hvor det er blevet muligt at lave en inkassoproces, som sker gnidningsfrit og nemt for alle parter. Det betyder blandt andet, at processerne er blevet automatiseret langt mere end tidligere, og man undgår en masse spild med manuelt arbejde.

Denne udviklings primære formål er at gøre processen nemmere og hurtigere for kreditorerne. Det skal samtidig være nemt at afvikle sin gæld som debitorer. Med andre ord skal det sikre en gennemsigtig oplevelse for alle parter, som er involveret.

Det er blandt andet tilfældet hos Collectia, som virkelig har udnyttet den store digitalisering. Det betyder, at de har kombineret IT og Business Intelligence på fornem vis, så man i dag har et avanceret men forståeligt system, som er til gavn for alle parter.

 

Individuelt automatiseret

Collectia arbejder med en inkassoproces, som altid tager udgangspunkt i de enkelte sager. Det betyder, at der kigges på debitorens betalingsevne både nu og fremadrettet, så man sikrer den bedst mulige løsning. Det handler grundlæggende om, at man sørger for, at pengene kommer tilbage til ejermanden, men samtidig skal der ske en fornuftig og ordentlig behandling af debitoren.

Collectia har et avanceret BI system kaldet CollectIT, som har mulighed for at arbejde med big data på et meget højt niveau. Det betyder, at man kigger på relevante data om debitoren, som blandt andet kan handle om demografiske forhold, men også tidligere gældssager og lignende. Det gælder både data, som kreditorer har om debitoren, indsamlede data gennem mange år samt offentligt tilgængelige data. Alt dette sammenholdes i det smarte system.

Disse forhold betyder, at man har mulighed for at lave en individuel og tilpasset behandling af hver sag. Det kommer til udtryk ved, at kreditoren har bedre forudsætninger for at få sine penge tilbage via en individuel aftale omkring inddrivelsen og betalingen. Samtidig giver det nogle stærke muligheder for at styrke kommunikationen mellem de to parter i sagen, hvilket er afgørende.

Det er en metode, som er en slags revolution for netop denne branche, og det betyder en langt større chance for at opnå et succesfuldt resultat. Som debitor vil man nemlig være mere tilbøjelig til at betale tilbage, hvis man får en fair og ordentlig behandling undervejs. Den forbedrede kommunikation betyder dermed, at flere kreditorer vil få deres penge tilbage. Samtidig er det ganske enkelt en langt nemmere og hurtigere måde at gøre tingene på med Business Intelligence.

 

Gennemsigtighed og opfølgning

Kreditorerne er Collectias kunder, og de skal dermed også have de bedste forudsætninger for at følge med i deres egen sag. Det er muligt via Collectias kundeweb, hvor man altid kan holde øje med, hvor langt sagen er nået. Det gælder betalinger, kommunikation frem og tilbage og andre relevante forhold. Det er med til at give kreditoren et overblik, som i sidste ende giver en mere tryg oplevelse.

Der er også lavet en app, som kreditorer kan bruge til at følge udviklingen. Samtidig er der mulighed for at uploade nye dokumenter eller bevismateriale, som man medtages i sagen.

Collectia har ligeledes sikret, at debitorer altid kan følge deres sag og få rådgivning undervejs i processen på en digital platform. Man kan derfor roligt sige, at Collectia har taget store skridt i denne branche med et gennemsigtigt og smart system.