Skal 2017 være året, hvor din hjemmeside stryger til tops på Google, eller har du planer om at bygge videre på din eksisterende webshop med nye produkter eller services? I denne miniguide finder du otte investeringer, du kan foretage, hvis du ønsker større eksponering i søgeresultaterne, en mere brugervenlig hjemmeside, som konverterer bedre, eller en konkurrencemæssig fordel.

1.      Stabil og sikker hosting

I dag er langt de fleste hostingudbydere forholdsvis pålidelige og stabile. Det betyder dog ikke, at du på nogen måde skal nøjes med det næstbedste. Oplever du nedetid og dårlig support, bør du måske kigge dig om efter en ny serverløsning.

 

2.      Mobilvenlighed

Hvis din hjemmeside endnu ikke er tilpasset enheder såsom smartphones og tablets, kan det på det kraftigste anbefales at investere i en løsning, der gør din side responsiv. Dette forbedrer brugeroplevelsen og påskønnes af Google.

 

3.      Bedre indhold

Din hjemmesides indhold (dvs. tekster, video og funktioner) er afgørende for din synlighed og succes. Har du ingen erfaring med content marketing (indholdsmarkedsføring), findes der et væld af dygtige og professionelle bureauer, som kan varetage alt fra tekstforfatning til videomarkedsføring.

 

4.      Linkbuilding

Links er nøglen til en plads i rampelyset hos Google. Forhør dig hos samarbejdspartnere, kunder og interessenter om mulighederne for et link til din hjemmeside. Rigtig mange links kan du anskaffe dig gratis, mens andre kræver betaling – vurder i forbindelse hermed linkets relevans, styrke og type.

 

5.      SSL certifikat

Med et SSL certifikat installeret på din hjemmeside vil adressebaren blive udstyret med en lille hængelås, hvilket indikerer, at forbindelsen mellem brugeren og din side er krypteret og sikker. Dette tillægger såvel Google som dine kunder værdi.

 

6.      Hastighed

Ingen gider at vente på en langsom hjemmeside, så har du planer om at erobre verden, bør du holde et skarpt øje med, hvordan dit website performer i relation til den tid, det tager for brugeren at loade siden og dens indhold. Du kan tjekke dit sites performance via Google PageSpeed Insights og få et praj om, hvor der er plads til forbedringer.

 

7.      Optimer din salgsstrategi

Har du en klar og formuleret strategi for, hvordan du forvandler besøgende til betalende kunder? Nej? Salgsstrategien er uhyre vigtig i relation til konverteringsoptimering, der har til hensigt at øge andelen af besøgende på din hjemmeside, der rent faktisk ender med at købe noget. En ting er at have en strategi, der samler støv i skuffen – noget andet er at implementere og efterleve den. Sørg for at have konverteringer in mente, når du ændrer i layout, interface eller lignende.

 

8.      Sociale medier

Du har sikkert hørt om Facebook, Twitter og Instagram, men bruger du disse afsætningskanaler kommercielt i forbindelse med din hjemmeside? Rigtig mange danske virksomheder overser et uforløst potentiale i markedsføring via de sociale medier – både de veletablerede og kendte, men også de mere ukendte og alternative medier såsom Snapchat, Jodel eller Yik Yak. Overvej, om et eller flere af disse medier kunne være en potentiel salgskanal for din virksomhed – måske opdager du en guldgrube?