bg
Forside
Novabook Raptor - En lækker laptop til pengene PDF Udskriv Email
Brugervurdering: / 29
DårligBedst 
Skrevet af Nikolaj Grundtvig   
Søndag, 24. august 2008 20:38
Artikel indeks
Novabook Raptor - En lækker laptop til pengene
Konfiguration
Pakkens indhold
Bærbaren fysisk
Bærbaren fysisk (fortsat)
Special Features
Benchmark
Benchmark (fortsat)
Spil
Konklusion
Alle sider

Novabook Raptor - En lækker laptop til pengene

Gamer
Jeg har denne gang fået til opgave at anmelde Raptor fra Novabook, en maskine der udfra specifikationerne lover god performance til en fornuftig pris.
Der er måske nogle der vil ryste på hovedet når jeg påstår at 10.999 danske kroner er en fornuftig pris, men når man kigger på hvad man får for pengene er prisen yderst attraktiv.

Det kan blandt andet nævnes at Raptor er udstyret med et Centrino 2 bundkort. Centrino 2 er intels nyeste platform og der loves en frontside bus på 1066 mhz, der nok skal sætte skub på både RAM og CPU.
Centrino 2 benytter sig desuden af en 45nm processor arkitektur der gerne skulle resultere i lavere strømforbrug. Maskinen er også udstyret med et Geforce 9600GT grafikkort. Det bliver interessant at se om dette stærke mellemklasse gamer grafikkort kan fremtrylle gode resultater og gøre Raptor til et attraktivt køb. Med andre ord skal det blive spændende at se om man får valuta for pengene med Raptor.

Produktet er udlånt af http://www.novabook.dk/



Written by :
Nikolaj Grundtvig
 


Add your comments
 
Kommentarer (22)
22Torsdag, 18. februar 2010 22:03
Sinuce
Jeg kan kraftigt anbefale folk, at læse om NovaBook / Nova Data (kært barn har mange navne) på TrustPilot!

Link her: [url]http://www.trustpilot.dk/review/www.novadata.dk[/url]

Desuden havde de et bemærkelsesværdigt problem i 2005: [url]http://crn.dk/nyheder/Nova-data-flytter-aktiviteter-over-i-andet-selskab-1.13493.html[/url]
21Tirsdag, 20. januar 2009 13:36
Nielsen.J
jeg har lige købt en raptor i november og er super glad for den. den er super lækker og yder fint i spil jeg bruger den til. mit eneste problem er at blæseren godt kan larme lidt, hvis du spiller i for lang tid, som jeg nogen gange gør.

jeg ved ikke om jeg bare har været heldig med min touchpad, fordi jeg har ikke haft nogle problemer med den, den reagerre næste lige så godt som min logitech mus.
20Onsdag, 14. januar 2009 15:13
Sinuce
Quote sinuce: "I stedet købte jeg den hos ASUS-specialisten";
Med dét, mente jeg, at jeg købte min Novabook Raptor gennem ASUS-specialisten - som er et firma, der bl.a. forhandler computere fra Novabook.

Mit problem med overophedning og at den slukker ved 105 grader C, blev aldrig løst (ligeledes modtog jeg aldrig tasken, selvom jeg rykkede efter den adskillige gange).

Jeg har nu krediteret computeren og leveret den tilbage.

Problemerne har stået på lige siden mit køb 03.Okt.2008 og frem til returnering af Raptor'en 20.Dec.2008, hvor jeg i mellemtiden har skullet igennem et hav af telefonsamtaler og mails med både Novabook og ASUS-specialisten.
Aldrig om jeg skal købe en Novabook computer igen! Jeg har aldrig hørt så mange søforklaringer, som folkene hos Novabook gav mig. De lyver overfor deres kunder, og man får ikke, hvad man betaler for. Jeg er både skuffet og vred på Novabook, men i det mindste fik jeg pengene retur fra ASUS-specialisten.
19Lørdag, 15. november 2008 15:42
Kim M. Jacobsen
Jeg hentede min Raptor i Sønderborg den 26.09.2008, men er aldrig blevet glad for den.
Skærmen fryser af og til og touchpad'en er direkte irriterende, så jeg skal have solgt Rapor'en hurtigst muligt.
Jeg fik sjovt nok heller ikke min rygsæk med - den var ikke kommet fra leverandøren, men ville blive eftersendt i løbet af en uge.
I dag skriver vi den 15.11.2008 og rygsækken er stadig ikke leveret.
Nu er det ikke på grund af rygsækken at jeg købte Raptor'en, men da jeg samtidig ikke får svar på de seneste mails, må jeg nok erkende at jeg aldrig ser nogen rygsæk, eller en løsning på mit touchpad problem.
Den touchpad-driver som Novabook anbefaler, mangler på den medfølgende DVD.
Det er sådan set OK når driveren er hentet og installeret, viser Raptor et ganske pænt og alsidigt udvalg af fejlmeddelelser.
Hvis jeg så kunne slå touchpad'en helt og aldeles fra, ville jeg være tilfreds
- sådan da ;o)

Ang. de tre knapper der sidder over F5-F8
De to til venste (dem med ”W”) bruges når der er installeret WOW Audio/vidio.
Når det er installeret kan du vælge nogle forskellige vidio og lydeffekter (!)
Jeg mener ikke at det er tilrådeligt at installere disse effekter. Jeg oplever at billedet bliver dårligere og lydefekterne er uden betydning.
Den tredje knap aner jeg ikke formålet med, og jeg må indrømme at jeg heller ikke har undersøgt det nærmere.
18Torsdag, 06. november 2008 14:55
Christian Stricker
Sinuce, jeg kan ikke rigtig se hvilken relevans din Asus bærbar har med Novabook's Raptor, jeg bestilte den bare fra en forhandler, selvom jeg selv bor i Sønderborg, gad jeg ikke vente 3 uger på at den skulle komme på lager igen. Modtog bærbaren dagen efter den var bestilt, godt nok var der ikke nogen rygsæk med - men der stod faktisk ikke at nogen rygsæk var inkluderet hos den forhandler jeg købte den fra - min fejl.

Jeg er meget glad for bærbaren, den har levet op til alle mine forventninger, der er dog få irratationer, såsom at man ikke kan slå trackpadet fra på den fysiske bærbar, alle 3 USB porte sidder på højre side - imod dig selv, så hvad man nu kan finde på at slutte til, kan nogengange sidde i vejen for musen. Foruden det havde jeg nogen BSOD problemer, og skærmen ville nogengange gå sort, men efter en reinstallation af Vista, har problemet nu ikke vist sig i over en uge.

Udmærket produkt, den levere de gaming behov jeg har. Jeg synes personligt at bærbaren har et ret kedeligt design, men det er jo en smagsag.

Jeg er ikke anmelder, men jeg vil nok give den 7/10, med pil ned af - Den præstere godt, men der er simpelthen nogen designmæssige fejl, der nok kunne være løst, bare ved at flytte nogen komponenter hen et andetsted, og selvfølge tilføje muligheden for at deaktivere touchpaddet.

FORRESTEN: Er der nogen der ved, hvad de 3 knapper over F5-F8 bruges til? Jeg ved ikke, om jeg har glemt at installere nogen drivers, men de lader ikke til at tjene noget formål...?
17Mandag, 03. november 2008 23:53
Sinuce
Skuffende...
Først bestilte jeg en Novabook Raptor laptop hos Novabook demselv i Sønderborg, efter 1½ måned og adskillige telefonsamtaler slap min tålmodighed op og jeg afbestilte den. I stedet købte jeg den hos ASUS-specialisten, og modtog den efter 5 arbejdsdage.

Få dage herefter, opdager jeg så at computeren, efter 2 timers gaming, bliver over 100 grader celcius på "GPU Dioden" (aflæst med Everest).

Jeg sender computeren ind, og modtager den igen efter 7 arbejdsdage og en håndfuld telefonsamtaler; men stadig samme fejl.

Nu sidder jeg tilbage, 10.000 kr fattigere, rigtig skuffet, og jeg modtog forresten aldrig Targus-rygsækken, som skulle have været med som Bundle i købet af en Raptor maskine...
16Søndag, 26. oktober 2008 18:51
>.
Det virker umiddelbart som om du har taget tingene ud af sammenhæng. Vista 32bit kan godt vise mere end 4gb ram, men kan ikke bruge mere, som lidt hurtig regning tydeligt viser:

"All 32-bit Operating Systems can only physically address 4 gigabytes of RAM, due to the math involved (232 = 4,294,967,296).

Vista 32bit har altså 4.29gb ram til rådighed, og ud af de 4.29gb ram lægger gfx-chippen (i dette tilfælde:raptor) beslag på de 512mb, hvilket efterlader vista med omkring 3.5gb ram til rådighed.
@>.
15Søndag, 26. oktober 2008 18:40
Markus Zeenk
Det kommer sgu fra dit eget link
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx#memory_limits%20lidt%20"hårde%20facts"%20til%20at%20understøtte%20min%20tidligere%20post.

Limits on physical memory for 32-bit platforms also depend on the Physical Address Extension (PAE), which allows 32-bit Windows systems to use more than 4 GB of physical memory.
14Søndag, 26. oktober 2008 18:36
>.
Ikke for at være irriterende, men jeg kunne godt tænke mig et link til det citat.
For at smide et citat tilbage, vil jeg quote en artikel fra Microsoft Developer Network, hvor de har været så flinke at lave en fact-box nederst i den artikel jeg postede tidligere i denne tråd:


* "A 32 bit OS can only use 4GB of memory total, that means if you have 4GB of ram and your graphic card has 1GB of ram, you have a total of 5GB of memory.

* Out of that 5GB of memory, you can only use 4GB total. The graphic card will take up 1GB, so now the 32bit OS can only use 3GB.

* Enableing PAE will limit the OS to 2GB total. What PAE does is dedicate 2GB to the OS and the other 2GB to anything other than the OS.

* Vista 32bit can only see 3.5GB of ram total. The new sp1 only reports how much memory you have intalled, not how much memory you can use"


Jeg ved godt jeg er en pain-in-the-ass, men jeg har mere tiltro til en artikel fra MSDN, end et citat uden kilde.
@>.
13Søndag, 26. oktober 2008 18:26
Markus Zeenk
Citat: Limits on physical memory for 32-bit platforms also depend on the Physical Address Extension (PAE), which allows 32-bit Windows systems to use more than 4 GB of physical memory. 

Med mindre det er et onboard grafikkort, med delt RAM så har RAM på grafikkortet ingen indvirkning på hvor meget RAM maskinen kan se. Faktisk har windows slet kontrol over RAM på et grafikkort, det er alene Grafik kortets chip der styrre dette. 

Rent faktisk er jeg i tvivl om - om ikke at det er grafik kortet men derimod PCI og PCIe der tager adresserne. 

Tester lige dette iaften på Vista 32bit, men mener dette kan enable 4GB brug i omtalte OS

BCDEdit /set PAE forceenable" og tryk enter. Denne kommando vil enable Physical Address Extension (PAE) i 32-bit Windows Vista, hvorefter operativ systemet vil tillade RAM størrelse over 4GB.

Citat:
Via BCDEdit, you will be able to configure the boot configuration data store via the command line.

12Søndag, 26. oktober 2008 18:12
>.
Nej, jeg er godt klar over at system ram, og video ram ikke er det samme, men det er sådan set underordnet, idet min pointe er at vista ikke kan håndtere mere end 4.2xxx gb ram jvf. 32bit arkitekturen, og i det regneskab bliver system og video ram slået sammen, idet det stadigt er vista der skal håndtere ram'en, lige meget hvor på motherboardet ram'en sidder, og hvilken hardware ram'en er tilknyttet.
11Søndag, 26. oktober 2008 18:09
>.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778.aspx#memory_limits

lidt "hårde facts" til at understøtte min tidligere post.
@>.
10Søndag, 26. oktober 2008 18:06
Markus Zeenk
Hvad angår video RAM og konkrete system RAM, så får du ikke antallet af RAM på grafikkortet. Video RAM og system RAM er ikke det samme, og arbejder som sådan ikke sammen.

Jo, du kan få 4GB udnyttelse i 32BIT OS. Antallet af RAM der vises i BIOS er de RAM du kan få, og her kan du få dine 4GB RAM
9Søndag, 26. oktober 2008 17:55
>.
Det er rigtigt at man ved hjælp af lide PAE tweaking kan få vista til at VISE +4gb ram, men vista vil stadigt ikke BRUGE alle 4gb, det var den problematik jeg nævnte længere nede at tråden da jeg kaldte det en kosmetisk løsning.
8Søndag, 26. oktober 2008 17:48
>.
Nej, computeren kan ikke bruge alle 4gb, det står sort på hvidt på bla. Microsofts support side, og flere andre, søg efter "vista 32bit 4gb ram" på google, den er god nok. Et 32bit OS vil alt efter system konfiguration kunne bruge mellem 2.5gb og 3.5gb ram, og eftersom raptor'en har 4,5gb ram (4gb ram + 512mb gddr2 ram på gfx) vil det betyder et ydelses tab svarende til at du hiver 1gb-2gb ram ud af computeren, det mener du ikke jeg vil kunne mærke?

Det er dybt urimeligt at langt de fleste notebook fabrikanter gå ud af at en end-user ikke er opmærksom på ovenstående problem, og smider den billige OS løsning i.
@>.
7Søndag, 26. oktober 2008 17:38
Markus Zeenk
32bit kan rent faktisk godt bruge alle 4GB RAM, men om maskinen med 32bit ser 3.23 eller 4GB mærker du ikke.

32 bit Windows kan godt understøtte 4GB RAM... MEN, styresystemet SKAL understøtte det der hedder PAE (Physical Address Extension) for at komme over de 3GB (eller 3,5GB er det vist).

En måde at se på om det er understøttet i lige netop dit Windows, er at højreklikke på "Denne Computer" og vælge "Egenskaber". På siden hvor du ser hvad for et OS, og hvad for en processor du kører med, vil du nede under linien, der fortæller hvor hurtig din CPU er og hvor meget RAM du har, se at der står "Fysisk adresseudvidelse (
6Søndag, 26. oktober 2008 17:14
>.
Er det bare mig eller er det en smule uigennemtænk at computeren leveres med 4gb ram og et 32bit OS der på ingen måde understøtter den mængde ram, især når man tager i betragtning at de 512mb på gfx-chippen også skal medregnes?
Jeg har lige bestilt min raptor, og ovennævnte situation er først lige gået op mig, skide irriterende, nu skal jeg til at have opgraderet skidtet. Og ja, jeg er godt klar over at sp1 til vista VISER 4gb ram, men den BRUGER ikke alle 4gb, det er rent kosmetisk.
5Mandag, 20. oktober 2008 10:53
Thomas Liptak
Har lige fået en Raptor, som nu leveres med 320 GB 7200 rpm HD.
Superflot sort minimalistisk design (kan minde om en macbook eller Zepto)
Trackpad og knapper fungerer uden problemer og super tastatur.
Megaflot klar skarp skærm med flotte farver. Photoshop og After Effects står knaldflot på skærmen
Ingen blæserstøj.
Hurtig wireless.
Gedigen udførelse af kabinet. Virker ikke plasticagtig.
Som det vist fremgår er jeg 110% tilfreds med Raptor´en. Skal bruge den også til fremvisning af multimedie arbejde på reklamebureauer, og her kommer design og performance rigtig til sin ret.
Var lige ved at hoppe på en Zepto, men faldt heldigvis over denne anmeldelse forinden. Har ikke fortrudt et sekund. En klar vinder
Men, leveres med Vista, og det er vist mere end svært at lave en dualboot med XP på harddisken. Kræver en opdatering af BIOS iflg. Novabook.
4Tirsdag, 14. oktober 2008 07:48
ITemplate
Havde overset afsnittet i testen om TrackPad. Det kunne dog være interessant at høre fra dem som har købt en Raptor om der er noget om snakken - eller det bare var en dårlig model i testen?

Hvad siger ejerne - er der problemer med touchpad på denne model?
TrackPad
3Tirsdag, 14. oktober 2008 07:27
ITemplate
"Det skulle da lige være for Raptors Trackpad som jeg aldrig blev gode venner med"

Hvad betyder ovenstående? Hvordan kikser denne? Stopper musen selvom fingeren fortsætter eller hvordan??
2Fredag, 10. oktober 2008 10:32
Dundas
Har lige købt en raptor. Det er min 4 bærbare og siden den første er der sket meget må man sige. Jeg er meget tilfreds med Raptoren, den performer som en drøm. Hurtig og ikke meget blæserstøj. Kunne dog ønske mig mere batteritid, men overall er den en rigtig god maskine til pengene.
1Søndag, 21. september 2008 20:24
HenriksenS
Har ikke været istand til at finde nogle kommentarer til netop denne bærbar, hvilket var ret frustrerende, men har netop modtaget min Raptor her i weekenden og synes, at den er super lækker - alt er i overensstemmelse med anmeldelsen.

Tilføj din kommentar

BoldItalicUnderlineStrikethroughSubscriptSuperscriptEmailImageHyperlinkOrdered listUnordered listQuoteCode
Navn:
Titel:
Kommentar:
  The word for verification. Lowercase letters only with no spaces.
Word verification:

Vision Computer

VCLW350x350

Konkurrence

laptopworld_contest

Vind harddiske og USB sticks fra Verbatim

I samarbejde med Verbatim, Edbpriser Laptopworld.dk udlover vi 3 stk. 500 GB harddiske og 3 stk. 8 GB USB sticks.

Hvad er kapaciteten på de 3 Verbatim harddiske, som du kan vinde i denne konkurrence?

 

Svar her: Edbpriser.dk

Hvad er kapaciteten på de 3 Verbatim harddiske, som du kan vinde i denne konkurrence?

Produkt Afstemning

Hvilke produkter ser i gerne flere tests af?